Agnes temablogg

Andra stoppet

Kategori: Svenskaarbete

Andra stoppet:

Du kommer sent på natten till det sönderbombade Hamburg i april 1944. Staden förstördes mycket svårt efter de allierades flygangrepp i juli 1943. Minst 40.000 människor, i huvudsak civila tyskar, dödades.

På järnvägsstationen måste du besöka den urblåsta offentliga toaletten. Där möter ni en okänd person som vill köpa ditt svenska pass. Han påstår sig vara jude. Med ditt pass kanske mannen och hans bror kan ta sig ur Tyskland medan ni beger er till ambassaden i Berlin och ansöker om nytt pass. Men det finns en risk, om ni skulle bli avslöjade kommer Gestapo (säkerhetspolisen) att fånga in er. Att hjälpa en jude var ett allvarligt brott.
Vad ska ni göra?
Skriv ner alla tänkbara argument för och emot att sälja ditt pass innan du bestämmer dig.
Svar;
Min första tanke hade vart att hjälpa juden, det hade känts självklart eftersom jag hade för det första känt mig väldigt egoistisk om jag inte hade hjälpt honom, och så tycker jag självklart väldigt väldigt synd om judarna och hade gjort allt för att stoppa nazismen och rädda alla judar. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något!
Dock hade jag vart lite osäker på om jag skulle hjälpa honom eller inte, eftersom han påstår sig vara en jude. Han kan ju ljuga och utnyttja mig för att han endast vill åt mitt pass.
Om mannen verkade pålitlig och verkligen var en Jude som ville ta sig ur Tyskland, så hade jag sålt mitt pass till honom.
Jag tror inte jag hade tänkt igenom riktigt på om han var pålitlig eller inte, jag tror att jag bara hade tänkt att "självklart ska jag hjälpa en jude" och inte riktigt tänkt mig för just i den situationen.
Men avslutningsvis vill jag få fram att jag hade sålt mitt pass till honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här: