Fjärde stoppet, v.7
Kategori: Temaveckorna
Fjärde stoppet:
Du har just anlänt till Sverige med färjan till Ystad. Redan på kajen möter du ungdomar i din egen ålder som säger att Förintelsen aldrig ägt rum. De menar att du har blivit förd bakom ljuset under resans gång. Vilka fakta talar tydligast om att Förintelsen ägt rum? Vilka argument skulle du använda för att motivera att Förintelsen verkligen ägt rum? Det gäller att kunna övertyga de okunniga!
Svar; Jag skulle bli riktigt sur på dom personerna som påstår att förintelsen inte har hänt.
Jag skulle säga till personerna att "det har verkligen hänt på riktigt, miljontals(6 miljoner) judar har dödats. På koncentrationsläger låg det människor döda på varandra i högar, det är väldigt svårt att förstå och ta in att vissa människor har haft det så svårt, men det är verkligen sanning. Det finns en massa bildbevis som jag gärna kan googla fram för er. Det finns till och med människor som fortfarande lever idag som var med om allt det här och som har berättat hur det var.Kolla på filmer om det, kolla på tillexempel "Pojken i randig pyjamas". Den filmen berör verkligen och den är ett exempel på hur det gick till på ett koncentrationsläger, hur judar behandlades. Judarna ångades ihjäl i olika duschar.
Hitler var ett MONSTER.