Tredje stoppet
Kategori: Temaveckorna
Tredje stoppet:
Du är nu i ett allt mer sönderbombat Tyskland. Du kommer med tåget in på Frankfurts ”Bahnhof”. Du beslutar dig för att ta in på stadshotellet. När du vaknar på morgonen märker du att någon skjutit in ett kuvert med bilder under dörren.
Fotografierna och dokumenten som beskriver det judiska folkmordet hade redan under 1941-42 smugglats ut till de allierade. Till en början vägrade man tro det man fick veta, men efterhand gick den fruktansvärda sanningen upp för den allierade krigsledningen. Deportationerna (transporterna) från Ungern i juli 1944 skedde inför världens ögon. Desperat vädjan om att flygbomba förintelselägret Auschwitz och järnvägslinjerna nonchalerades. Historiker är emellertid inte överens varför detta inte skedde.
Försök komma på några skäl till att inga bombplan användes. Studera bilderna. Vad ser du på bilderna? Välj ut en person på en blid och skriv ner vad personen känner. Vad händer med personen i nästa ögonblick?
Skriv ner bildanalysen och möjliga motiv till varför man inte bombade.
.
Svar;Jag tror att inga bombplan användes för att man helt enkelt kanske var osäker på hur man skulle använda dessa bombplan, att flera saker skulle kunnat gå snett. Om dem skulle flygbombat förintelselägret Auschwitz och järnvägslinjerna så hade flera oskyldiga människor som det inte var menat att döda, dö. Men i och för sig så dödades flera miljoner oskyldiga människor på lägret ändå. Så det var ju riktigt konstigt att dem inte bara försöka stoppa allting genom att flygbomba. Kanske var det så att Hitler på något sätt ”skrämde” iväg dem som skulle flygbomba, kanske var det så att dem trodde att allt var bra på lägrena så att dom inte tyckte att det behövdes användas några bombplan. Hitler kanske ljög ihop en historia om att allt var bra där på lägrena.
På min bild som jag valde så ser man några män sticka ut sina huvuden ur våningssängar och det står en väldigt smal man bredvid. Jag tror mannen är naken, men han håller för ett par byxor eller ett lakan av något slag. Jag valde mannen som står upp på bilden, att skriva hans känslor och så. Jag tror att mannen känner att det är hans sista sekunder i livet, jag vet inte riktigt varför jag känner så, det bara känns som det. Han ser ut att må riktigt dålig med tanke på att man ser hur smal han är, hans revben syns tydligt. Jag tror han känner sig lite lättad men samtidigt nervös, för jag tror att han i nästa ögonblick kommer att bli hämtad av några nazister och att han kommer att bli dödad på något sätt.