Reflektionsuppgifter om Submarine torsdag 18/10
Kategori: Temaveckorna
Idag var vi på skolbio och kollade på en film vid namn Submarine.

1. Hur uppfattade du Oliver och Jordana? Kändes de som trovärdiga femtonåringar? Kunde du känna igen dig och i så fall i vad? Jag uppfattade Oliver och Jordana som väldigt mystiska och speciella personer. Jag tycker inte att de kändes som trovädiga femtonåringar, dom var väääldigt speciella och hittade på massa konstiga saker tillsammans, eldade och låg i ett badkar vid en tågstation (tror jag det var..) och sådant konstigt.
Om man ser på dagens samhälle bland tonåringar så håller inte tonåringarna på med sådant konstigt när dom är, eller vem vet det finns säkert någon som gör det. Men Oliver och Jordana var jättespeciella på beteendet också, Oliver uppfattade jag nästan ha någon form av sjukdom tillexempel asperger för han skulle liksom "lösa"olika saker helt perfekt och var väldigt insatt i tillexempel att lösa sina föräldrars äktenskap.
Men det var trovärdigt med slagsmålet i skolan. Tyvärr sker det på många skolor här i världen vilket är väldigt tragiskt. Jag tycker även själva "handlingen" av deras kärlek var trovärdig bland tonåringar nuförtiden, att dom hade liksom hade så kul tillsammans och sådant. Men som sagt tyckte jag inte det var så trovärdigt det dom hittade på tillsammans men själva "kärleken" var fin och realistisk.
Nej jag kunde inte känna igen mig i filmen.
.
2. Submarine utspelas under en annan tid. Hur vet du det? Ge exempel. Man kunde se att Submarine utspelade sig under en annan tid om man kollade på inredningen och kläderna, det var väldigt gammeldagsa kläder. Tillexempel Olivers mamma hade en lång midjekjol med skjorta på sig och hennes "kompis", grannen Gahrman hade en frisyr som inte är så jättemodern nu kanske. Svårt att beskriva men typ som en hockeyfrilla. Det var modernt förr och inte så mycket nu längre....
Dom lyssnade även på kassettband, nu förtiden lyssnar vi på CD-skivor.
.
3. Vilket är filmens tema? Motivera. Filmens tema var nog drama / kärlekskomedi. Det hände ju vissa saker som tillexempel hans föräldrars äktenskap, att hans mamma var mycket med deras granne och hennes gamla vän Gahrman. Det var ju lite mystiskt tyckte Oliver. Det var ju även slagsmål och sådant dramatiskt. Sen var det en kärlekskomedi för att Oliver gillade ju Jordana i början av filmen, sedan blev dom tillsammans och hittade på en massa kul med varandra och såg ut som ett riktigt lyckligt par en tid där i mitten av filmen. Men sedan blev det lite problem i deras relation så dom gjorde ju slut och hon träffade en annan, sedan i slutet av hela filmen verkade det som att dom började gilla varandra igen. En typisk kärlekskomedi....